V rámci Erasmus+ se skupina 3 volnočasových pedagogů ze Střediska volného času Déčko Náchod vydala do Litvy. Kurz který byl zaměřen na inovace ve vyučování pomocí metod STEAM se konal ve městě Šiauliai, které má 100 000 obyvatel.
První den jsme se podíleli na seznamovacích hrách. Na projekt se nás dostavilo celkem 24, je tu 8 rozdílných národností v převážně tříčlenných týmech. Po každé pauze zkoušíme nové a nové energické aktivity. Poté se účastníme přípravy a participace na aktivitách, které propojují všechny prvky, které jsou zastoupené pod výrazem STEAM (= science, technology, engineering, arts and math = věda, technologie, inženýrství, umění a matematika) zábavnou a naučnou formou.
Druhý den, tedy v neděli jsme se seznámili podrobněji právě s oním termínem STEAM za pomoci aktivity připravené v aplikaci KAHOOT. Vše jsme poté aplikovali ve hře, ve které jsme ve skupinkách měli za úkol vyprojektovat, postavit a obhájit město budoucnosti. V průběhu dne jsme si opět ukázali mnoho her a různých aktivit, které bude možné aplikovat v našich organizacích. Prohlédli jsme si i prostory, ve které se volnočasové středisko nachází.
V pondělí, tedy třetí den jsme opět zkusili několik různých aktivit, jako je třeba energizér na bázi zachraňování města před Zombie, poté jsme hráli hru gravity maze a odpoledne jsme si navzájem připravili kreativním procesem individualizovaný dort přímo pro námi zvoleného zákazníka. Jako poslední aktivita bylo rozčlenění do skupinek, ve kterých zůstaneme až do konce projektu a vybrali jsme si společně pár karet na jejichž bázi budeme navrhovat, testovat a připravovat hru, komiks a nebo něco podobného, co by mohlo pomoci vylepšit život v naší společnosti.
V úterý nás čekal náhled do tématu, co jsme si v pondělí vybrali a následně volné odpoledne, které jsme využili k objevování města, památek a blízkého okolí. Nedaleko se třeba nachází slavný Křížový vrch, ve městě jsou nejvyšší sluneční hodiny v Litvě a spousta muzeí od muzeum koček přes muzeum fotografie a cyklistiky až po muzeum čokolády.
Středa byla hlavně o brainstormingu, nápady létaly vzduchem v každém týmu, abychom věděli přesně co máme zahrnout v našich problémech. Tady se ukázala rozdílnost a přínos každého člena týmu, každý má přeci své nápady. Poté jsme si šli opět hrát s LEGO, tentokrát ale metodou Serius Play, tedy trochu serióznější metoda, kterou používají i designéři v LEGO. Nejprve jsme dostali pár úkolů na jednoduché stavby, most s květinou, náhodně spojit 4 kostičky a následně dodělat něco co nás v práci naplňuje/inspiruje a posledně nejhorší projekt na kterém jsme pracovali. Každá kostička měla svůj vlastní význam a jen stavitel věděl jaký. Poté jsme tuto metodu použili na prototyp k našemu problému, každý postavil svou část a nakonec jsme je dali dohromady. V tento den také český tým připravil pohoštění na kávovou přestávku.
Čtvrtek už byl v režiji dělání prototypu pro náš problém. Každý tým pracoval na své věci. Samozřejmě nesměla chybět energetická aktivita, uzavření v kruhu z židlí a se zavřenými oči jsem měli přežít napadení zombie. Tým připravující komiks se vrhl na přípravu scénáře a návrhů scén a také k prototypování zařízení na měření intenzity světla. Tým který připravoval videohru proti alkoholu a cigaretám připravoval scény, otázky, mechaniky ze hry a tým připravující hru proti chudobě v Moldavsku připravoval časový plán tábora, hry a aktivity, výlety. Na konci dne jsme stihli i prezentovat naše nápady, prototypy a proč jsme se pro to rozhodli. Prezentace komiksu proběhla jednoduše, poslal se komiks a zařízení do publika a mluvilo se proč jsme se tak rozhodli. Prezentace videohry proběhla interaktivně, jeden z účastníků si „zahrál“ prototyp hry a prezentace tábora proběhla tak, že jsme si zkusili jednu z aktivit, hledali jsme poklad.
Pátek měl patřit hlavně prezentacím, ale kvůli našemu brzkému odjezdu jsme týmy s českými členy stihli prezentovat už ve čtvrtek. Ostatní prezentovali v pátek. Ten také měl volný program, kde mohli účastníci připravit svoje programy a prezentace. Polský tým připravil nějakou hru. Náš odlet už byl bez sebemenších problémů a dostali jsme se v pořádku do Prahy, vyčerpaní, ale plní novým nápadů, zkušeností a hlavně zážitků.
Použité metody se soustředily hlavně na budování a práci v týmu, designové myšlení, cíle udržitelného rozvoje (SDG, Sustainable Development Goals) + kartičky MoM (Mind over Matter) a hlavně propojení všech položek STEAM pomocí LEGO a naší kreativity.
Už teď přemýšlíme jak nabyté znalosti zakomponovat v našich programech.
(c) 2021 Hvězdárna v Úpici